Duit Kawen Cik Mar

December 28, 2010

Oresund Bridge

jambatan yang menghubungkan 2 negara
Denmark dan Sweden
okey2...tau dah pe yang bermain kat fikiran korang
terperanjatkan???
terperanjat sebab cik mar buat entri pasal bridge tetiba
ala...malam tadi terfeeling layan national geographic
so pepaham je la, masih teruja dengan kemajuan dan teknologi
dan kagum dengan engineer yang terlibat dengan Oresund bridge construction
memang mantap bridge ni.....
panjang la sangat2 dan memerlukan ketelitian dalam pembinaan
masa pembinaan???
5 tahun okey, start dari 1995 sampai la 2000
cik mar teruja sebab bridge ni de 2 tingkat
jalan untuk kenderaan darat dan satu lagi jalan kereta api
jenis design dia plak cable-stayed bridge
panjang jambatan yang merentasi selat oresund adalah 25, 738 ft
panjang kan!!!!
lalu jambatan Pulau Pinang pun dan kagum
ni kan pulau jambatan yang sepanjang tu....
kalau la kaya, dah tentu cik mar lawat
insyaallah lagi 3@4 tahun cik mar kaya, bleh la pegi sana!!!
haha...berangan tak ingat
time berkabus cmni memang la bahaya....so time cuaca buruk, jambatan ni ditutup

cantikkan!!! nak sangat pegi...huhu

nampak tak laluan yang menghubungkan 2 benua.ok, KAGUM!!!
















































nota kaki: terus terfeeling jadi engineer berjaya.....huhu


1 comment:

cik violet said...

wow..hebatla designer jambatan nih..hoho..
kagum!!